fredag 29. april 2011

Sniking på trikken for å få et bedre kollektivtilbud?

Har du fått med deg historien om aksjonsgruppen Planka i Oslo? Ikke? Da har du gått glipp av noe. 

Jeg hørte om denne aksjonen for en liten stund siden, men det hele hørtes så utrolig ut at jeg tenkte at denne aksjonsgruppen kommer til å forsvinne i løpet av veldig kort tid - dette var for sprøtt. Etter å ha sett innslaget på Dagsnytt 18 i går skjønner jeg at det ikke har skjedd - i hvert fall ikke ennå.

Plankas nettside står det om aksjonsgruppen: "Planka er en sivil ulydighetsaksjon som jobber for en avgiftsfri, skattefinansiert kollektivtransport. Økt innflytelse fra de som arbeider i og benytter seg av kollektivtransporten, vil gjøre byen til et mer sosialt og bærekraftig sted å være". Så langt - ganske greit.

Aksjonsgruppen oppgir også noen ganske gode grunner for å ønske en avgiftsfri kollektivtransport, noen litt mer uforståelige grunner og noen litt mindre gode grunner. Hvilken kategori man putter de ulike argumentene inn under avhenger kanskje litt av politisk ståsted også.

Men Planka mener altså at kollektivtrafikk burde være gratis, og for å nå det målet driver de rett og slett med organisert sniking. Alle i gruppen betaler inn 250,- i måneden, og om noen blir tatt for sniking i løpet av den måneden de har betalt for, betaler altså aksjonsgruppen boten.

Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland demonstrerte med all mulig tydelighet at aksjonsgruppen faktisk mangler grunnleggende kunnskap om det de snakker om. Direkte flaut blir det når aksjonsgruppens representant Kristine Nybø forsøker å forklare forskjellen mellom det å snike på trikken og det å stjele mat i en butikk.

Jeg synes likevel Røsland oppsummerte noe av det håpløse i gruppens logikk når han påpekte det ironiske i at aksjonen er organisert ved at man betaler inn et beløp hver måned. Som han sa: Det er en annen måte dette kan gjøres på. Du kan betale et beløp hver måned, det kalles månedskort, og du kan da reise kollektivt med god samvittighet og samtidig bidra til at et bedre tilbud.

OK - aksjonsgruppen forsvant ikke i løpet av noen uker. Jeg tok feil der. Hvis den ikke dør en stille død etter den pinlige seansen på Dagsnytt 18 blir jeg likevel overraskt. Kan det virkelig fremdeles finnes noen som vil forsvare dette som en bra fremgangsmøte for å få bedre og billigere kollektivtrakk på etter dette? Se innslaget her

1 kommentar: