onsdag 6. april 2011

Mer bekymret for innleide vikarer enn for egne ansatte?

Jeg lurer litt på hvorfor det i min kommune tilsynelatende bare er interessant å finne ut hvordan arbeidsforholdene er for vikarer fra private vikarbyråer. Hva med kommunens egne ansatte i f.eks. pleie- og omsorgssektoren? Kan vi være helt sikre på at alt står bra til i kommunens egne institusjoner uten å ha undersøkt dette nærmere?

Administrasjonen var prisverdig raskt ute med å ta initiativ til at alle kontrakter med private vikarbyråer skal gjennomgås og utformes på nytt for å sikre gode arbeidsvilkår for vikarene. Men hva med å undersøke om det har vært brudd på arbeidsmiljøloven i Lørenskog slik det har blitt avslørt at det har vært i mange andre kommuner den siste tiden?

Jeg har derfor ventet litt på at posisjonspartiene i Lørenskog skulle ta initiativ til å få avklart dette. Når initiativet nå kommer, som et spørsmål som stilles til ordføreren i neste kommunestyremøte, så begrenser interessen seg til å be om en vurdering av forholdene for vikarer fra private vikarbyråer - ikke et ord om å ville undersøke forholdene for kommunens egne ansatte. Slike spørsmål fra representanter fra Arbeiderpartiet til sin egen ordfører har rett nok av og til en tendens til å være formulert slik at ordføreren kan berolige representantene med at alt er i sin skjønneste orden, men dette ble likevel litt i snodigste laget for meg. Forhåpentligvis har det ikke vært noen slike brudd på arbeidsmiljøloven i Lørenskog, men det må da være like viktig å få undersøkt forholdene for våre egne ansatte som for innleide vikarer?

Jeg stiller derfor ordføreren et spørsmål om dette også i det neste kommunestyremøte. Forhåpentligvis vil ordføreren svare både sin egen representant at han vil sørge for å undersøke om det har vært avdekket brudd på lov eller kontrakter for innleide vikarer og meg at han vil sørge for å undersøke forholdene for kommunens egne ansatte.

Og når jeg først er inne på situasjonen i pleie- og omsorgssektoren i Lørenskog, så synes jeg samtidig vi skal se på om andre turnusordninger kan bidra til å løse kommunens eget problem med at ansatte jobber ufrivillig deltid. Kanskje kan andre turnusordninger både bedre tilbudet til brukerne slik det rapporteres fra andre kommuner (med færre ansatte å forholde seg til og større trygghet og trivsel i hverdagen) og gi flere ansatte heltidsstillinger/større stillinger og en turnusordning mer i tråd med det de ønsker seg. Jeg oppfordrer derfor ordføreren til å få lagt frem en sak som kan belyse dette og også muligheten for at Lørenskog kan søke om forsøk med alternative turnusordninger slik at vi kan gjøre oss egne erfaringer med dette.

Litt spent på svarene - gleder meg til møtet i kommunestyret onsdag 13. april.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar